Senaste uppdateringen 5 okt 2024
Skriv ut Lägg till Bokmärke
Severin Iversen

Severin Iversen

Man 1925 - 1949  (23 år)

Diagrambredd:      Uppdatera

Tidslinje



 
 



 




   Datum  Händelse(r)
1864 
  • 1 Feb 1864—30 Okt 1964: Dansk-tyska kriget
    Dansk-tyska kriget kallas det krig som under 1864 utspelade sig mellan Danmark och ett antal tyska stater med Preussen och Österrike i spetsen, med anledning av en tvist om hertigdömet Slesvig. Gränsområdet mellan Danmark och Tyskland hade under lång tid haft en blandad dansk och tysk befolkning, och de två hertigdömena Schleswig och Holstein ingick sedan länge i personalunion med Danmark. Danska respektive tyska nationalistiska stämningar hade uppstått med åsikter att området borde knytas närmare till Danmark respektive Tyskland, och där framför allt Schleswigs ställning var omstridd. Ett uppror bland de tyska invånarna i Schleswig-Holstein i början av 1848 med krav på frigörelse från Danmark ledde till det Schleswig-Holsteinska kriget 1848–1851, där Danmark stod som segrare, bland annat efter att Ryssland hade pressat Preussen att upphöra med sitt stöd till Schleswig-Holstein. De två hertigdömena förblev därför under danskt styre, men som en dansk eftergift bestod den så kallade helstaten, vilket innebar att Schleswig-Holstein styrdes som ett samlat område. Dansknationalisterna i Schleswig och den danska regeringen hade hellre införlivat hela Schleswig med det "egentliga" Danmark, men så skedde alltså inte. I grund och botten hade kriget således inte förändrat de motsättningar som ledde till dess utbrott. Eftersom varje hopp om utländsk hjälp var uteslutet inledde Danmark 1 augusti fredsförhandlingar i Wien. Den 30 oktober 1864 slöts sedan freden i Wien, med resultatet att Schleswig, Holstein och Sachsen-Lauenburg fick avträdas.
1939 
  • 1 Sep 1939—15 Aug 1945: Andra världskriget
    Andra världskriget var en väpnad konflikt som pågick från hösten 1939 till hösten 1945, med inledande konflikter redan 1938 och tidigare, och involverade de flesta av världens nationer, inklusive alla stormakter, vilka till slut bildade två motsatta militärallianser: de allierade, ledda av Storbritannien, vilka stod mot axelmakterna, ledda av Nazityskland. Det var det mest utbredda kriget i historien med mer än 100 miljoner människor som tjänstgjorde i militära enheter. I ett tillstånd av "totalt krig" ställde de stora deltagarna hela sin ekonomiska, industriella och vetenskapliga kapacitet till förfogande för krigsansträngningen och raderade därmed ut skillnaden mellan civila och militära resurser. Genom att involvera massdöd av civila, däribland förintelsen i koncentrationsläger, strategiska bombningar och de första användningarna av kärnvapen i krig ledde kriget till att mellan 50 och 85 miljoner människor dödades. Detta gör andra världskriget till den i särklass blodigaste konflikten under hela mänsklighetens historia.
1940 
  • 23 Jan 1940—23 Jan 1940: D/S Bisp
    D/S Bisp var ett norskt ångdrivet lastfartyg. Fartyget levererades som ”Truno City” av Sunderland S.B. Co. i Sunderland, till C.W. Furness i Hartlepool 1889. Rederiet Kvilhaug i Haugesund tog över fartyget 1933. D/S Bisp lämnade Sunderland med kol den 20 januari 1940 och försvann spårlöst på väg till Åndalsnes. Fartyget torpederades den 23 januari 1940 av den tyska ubåten U-18 med befälhavaren, Korvettenkapitän Ernst Mengersen, i Nordsjön. Klockan var strax över sju på morgonen den 23 januari 1940 då Ernst Mengersen beordrade att en G7e-torped skulle avfyras mot ett ”litet ångfartyg”. Strax efteråt observerades en träff på styrbords sida nära bryggan. D/S Bisp sjönk inom 40 sekunder cirka 100 miles sydost om Shetlandsöarna. U-båten hade upptäckt fartyget redan klockan fem på morgonen men missade henne med en första torped strax före klockan sju. Dess offer var med stor sannolikhet den neutrala D/S Bisp som färdades utan eskort som rapporterades saknad på väg från Storbritannien till Norge. Alla 14 ombord i besättningen omkom den morgonen i januari 1940 innan Norge drogs in i kriget.
  • 9 Apr 1940—9 Apr 1940: P/S Eidsvold
    Hitler ville säkra Narviks hamn från att hamna i engelsmännens händer. Tyskarna ville ha en isfri hamn för att säkra järnmalmstransporterna från gruvan i Kiruna. Operationen kallades Wesserübung som bestod av 10 moderna jagare och en ubåt. Tidigt den 9 april seglade se sakta in i Ofotfjorden. De tyska jagarna hade haft en besvärlig resa upp till Narvik, de förväntade sig en kamp mot de engelska stridskrafterna som uteblev. Wilhelm Heidkamp under kommando av flottiljchefen Freidrich Bonte tog ledningen in i fjorden följt av jagarna Bernt von Arnim och Georg Thiele. Ombord på Wilhelm Heidkamp fanns 300 Gebirgsjäger (alpjägare), specialsoldater som skulle besätta Narvik och inta viktiga positioner. P/S Eidsvold låg strategiskt placerad utanför Framnesodden vid inseglingen till Narviks hamn medan P/S Norge låg för ankare inne i hamnen precis vid Malmkaia. Vädret var dåligt med snöbyar och nästan ingen sikt. Därför upptäckte kommendörkaptenen Odd Isachsen Willoch ombord på Eidsvold först på Jagaren Wilhelm Heidkamp 400 meters avstånd de tyska jagarna. Eidsvoll låg med hela långsidan mot inseglingen för att ha full eldkraft ut mot fjorden. Kommendörkaptenen beordrade att ta upp ankaret för att göra fartyget klart för strid.
1941 
  • 28 Nov 1941—28 Nov 1941: M/S Vindafjord
    Klockan 16.30 en fredag 28 november 1941 efter en halvtimmes seglats från Kvitsøy med kurs mot Skudenes angreps M/S Vindafjord av ett brittiskt Lockheed Hudson bombplan från 220 Skvadron RAF Coastal Command och sänktes. Ombord på Vindafjord fanns 68 personer. M/S Vindafjord sänktes inom loppet av två minuter. Sju av besättningen omkom tillsammans med 28 norska passagerare samt två tyska soldater. 35 människor blev upplockade och räddade av motorkuttern Marsteinen från Åkrehamn som råkade befinna sig i närheten. Kapten ombord var Johannes Vatsvåg från Nedstrand. Tyskarna byggde befästningar på Randaberg, Kvitsøy och Fjøløy som en del av artillerigruppen Stavanger – Nord. När M/S Vindafjord anlände till Kvitsøy från Stavanger klev ca: 40 tyska soldater iland. På Kvitsøy väntade flera norska arbetare att kliva ombord för att resa hem till sina familjer på Karmøy och Haugesund över veckoslutet. Vindafjord lämnade Kvitsøy runt kl. 16.00 som då hade 57 norska passagerare varav 5 kvinnor. En av dessa var min släkting, 23 åriga Klara Melhus som då bara hade en halvtimme kvar att leva.
1947 
  • 24 Dec 1947—24 Dec 1947: D/S Skoghaug
    D/S Skoghaug förliste på julaftonskväll vid 22.30 tiden 1947 utanför den holländska kusten. Ombord fanns 25 mans besättning och 2 passagerare. Endast en överlevde explosion som orsakades av en kvarglömd mina från andra världskriget. Detta var den sista krigsförlisningen efter andra världskriget. Vid denna tidpunkt fanns det fortfarande minor, drivande, vilka inte alla hade oskadliggjorts. D/S Skoghaug var på väg från Rotterdam till Oslo med en last av kol. Efter att ha lämnat Rotterdam hamn på julaftons eftermiddag hade fartyget kommit ur kurs i den hårda stormen och börjat driva och seglade på en mina som exploderade direkt, varav de flesta omkom omedelbart. Ombord fanns 27 personer varav alla utom en omkom den natten. Den enda överlevande var maskinisten Arnt Røkke. Hans berättelse handlar om en fruktansvärd situation. – Jag var i lejdaren på väg ner till maskinen när explosionen skedde, säger han. – Jag skyndade mig upp på däck där det rådde ett obeskrivligt kaos. Radion var ur funktion, antingen för att den var trasig eller för att telegrafisten hade dödats. Manskap som lemlästades och försvann i havet, kamrater som spolade överbord vid explosionen. Samtliga ombord kom upp på däck utom ”eldaren” Alfred Kristoffer Nilsen som uppehöll sig i maskin då explosionen inträffade. Kaptenen gav order om att sätta livbåtarna i sjön men motorbåten visade sig vara för tung. Allihop gick då i de andra livbåtarna. Det blåste storm och räddningsarbetet var mycket besvärligt varav flera av manskapet blev skadade och några föll överbord.